Contes per a treballar les emocions

S’acosta Sant Jordi… t’agradaria conèixer llibres per treballar les emocions? Aquí trobaràs algunes opcions:

Emocionari. R. Valcárcel, Rafael/ Núñez Pereira, Cristina. Editorial Palabras aladas 

L’Emocionari és un conte que ajuda a conèixer les pròpies emocions i a dialogar sobre els sentiments. És un suport pedagògic elemental. Permet desenvolupar la intel·ligència emocional del nen, que serà la clau de la seva autoacceptació i d’un desenvolupament psicoevolutiu sa. Per ser capaços de crear la nostra pròpia felicitat cal que aprenguem a integrar en el desenvolupament psicològic el coneixement de les emocions. Descobrir, identificar i diferenciar les emocions mitjançant aquest Emocionari és una forma d’educar els més petits perquè sentin sense temor, perquè es descobreixin a si mateixos i perquè acabin convertint-se en adults autoconscients amb habilitat sensitiva per afrontar els reptes de la vida.         emocionariEl peix irisat. Marcus Pfister. Editorial Beascoa

El peix Irisat, gràcies a les seves escates de mil colors, és l’animal més bonic de l’oceà. Tot i això, es troba sol. Per què els altres peixos no volen jugar amb ell? Un llibre amb il·lustracions meravelloses que ens ensenya la importància de saber compartir. Un conte molt útil per treballar les emocions i l’empatia.

el peix Irisat

El monstre de colors.  Autora i il·lustradora Anna Llenas. Editorial Flamboyant

El Monstre de Colors no sap què li passa. S’ha fet un garbuix d’emocions i ara li toca desfer l’embolic. Una història senzilla i divertida que introduirà a petits i a grans en el fascinant llenguatge de les emocions.

Aquest conte ens ajuda a treballar i identificar les diferents emocions a partir dels colors i dona peu a fer petites reflexions de com ens sentim i quines emocions hem experimentat.

el monstre dels colors

El nen gris. Lluís Farré Estrada\Gusti (il·lustr.) Editorial La galera.

Excel·lent àlbum il·lustrat que explica la història d’un nen que, quan neix, és totalment gris i insensible a la realitat que l’envolta. Fins que no li passa un fet excepcional, no descobrirà la importància de les emocions. Premi Hospital Sant Joan de Déu 2006 – Premi Serra d’Or 2007 – Premi Junceda 2007 (Il·lustració) – The White Ravens List 2007

el nen gris

De vegades… Emma Dodd. Editorial Cruïlla

“De vegades està content. De vegades està trist. De vegades és amable. De vegades és maleducat… Però l’elefantet sap que la mare sempre l’estimarà.”

de vegades...

Quatre petites cantonades de no res. Jérôme Ruillier. Editorial Joventut 

És un conte per treballar la diversitat, però que alhora ens pot ser molt útil per treballar les emocions. És una història entre un grup de rodons i un quadrat. El quadrat és diferent i li agradaria ser com els rodons per poder entrar a l’escola, però la porta és rodona i el quadrat no pot passar. Primer els rodons, situats en cercle, pensen una solució, però no la troben. Quan finalment es posen a pensar com si fossin quadrats, es saben posar al seu lloc i troben la solució. El que ha de canviar no és el quadrat sinó la porta.

quatre cantonades

El punt de Peter H. Reynolds. Editorial Serres

La classe d’art s’ha acabat, però la Vashti continua enganxada a la cadira davant del paper en blanc. La seva professora l’anima a dibuixar quelcom, el que sigui! Però la Vashti no pot dibuixar. Ella no és cap artista! Per demostrar-li-ho, clava el llapis al paper, molt enfadada.”Ja està”, li diu. El que la Vashti no sap és que aquell petit punt serà el començament dun viatge interior ple de sorpreses, que l’ajudarà a descobrir l’artista que duu a dins. El Punt és una preciosa faula sobre l’esperit creatiu que tenim tots al nostre interior. Peter H. Reynolds ens llença un repte a tots aquells que tossudament ens entestem a dir que no sabem o no podem expressar-nos artísticament, i ens anima a “fer la nostra marca”.

el punt

La col·lecció Toni i Tina. Editorial Castellnou.

Aquesta col·lecció està composta de quatre volums i al final de cada història hi ha una guia adreçada a familiars i educadors. En aquesta guia d’una forma directa i clara s’explica l’emoció bàsica que es tracta al conte. També ofereix consells i orientacions que ajuden a identificar i gestionar positivament l’emoció que es treballa en aquell moment.

Toni i tina3Toni i tina 2Toni i tina 1

Contes i emocions. Col·lecció de la editorial Edicions Baula

És una col·lecció de conte sobre emocions i sentiments amb lletra de pal per a primers lectors. A la solapa, hi trobareu el relat desenvolupat per compartir el conte amb els infants. Amb consells per entendre i treballar l’emoció.

Maria s'enfadaLluc tristJoan vergonya

T’estimo (quasi sempre). Anna Llenas (autora i il·lustradora). Editorial estrella Polar.

Per què un mateix tret d’una persona fa que de vegades ens agradi i d’altres ens molesti? En Lolo i la Rita són amics malgrat les seves diferències. Acceptar-les sovint no els és fàcil. Però qui els va dir que ho seria? Un conte per a nens i grans que ens parla de tolerància i de l’acceptació d’allò que és diferent, mostrant el màgic efecte dels pols oposats.

T'estimo quasi sempre

Endevina com t’estimo. Sam McBratney (Autor), Anita Jeram (Ilustrador) Editorial Kókinos.

Endevina com t’estimo narra la història de dues llebres, una de gran i l’altra més petita, que demostren com s’estimen. A partir de la comparació i de l’anar i tornar, les dues llebres van demostrant el que poden arribar a sentir l’una per l’altra. Però, entre les dues, descobriran que els sentiments sovint no són fàcils de mesurar.

endevina com t'estimo

Les paraules dolces. Carl Norac i Claude K. Dubois.

Es un conte on un ratolí vol dir les seves paraules dolces i no troba el moment fins que al final del dia no es pot aguantar més i…. li surten de dins com una explosió!! Amb aquest conte podem treballar l’expressió dels sentiments.

les paraules dolces

Les petites (i grans) emocions de la vida. Gisbert Navarro, Montse. Tandem Edicions, S.L.

Llibre de format reduït que a través de 68 pàgines, il·lustrades amb colors delicats, ens aproxima a la comprensió dels sentiments que experimentem, de les emocions que vivim: la timidesa, la por, l’alegria, l’exclusió, l’orgull, l’amistat … Un llibre que ens ensenya a viure i a comprendre’ns.

Les petites (i grans9 emocions de la vida

Paula i el seu cabell multicolor. Carmen Parets Luque

Un conte ideal per primers lectors. Descobreix com a la Paula li canvia de color els cabells segons l’emoció que senti. Conte infantil sobre les emocions: alegria, tristesa, enuig i por. A través de les transformacions de la Paula anem donant nom a les emocions que sentim. A partir de fer-nos preguntes com: Què ens provoca aquesta emoció?, Què ens fa sentir? i Què hem de fer? anem proporcionant respostes o solucions per a cada tipus d’emoció.

Paula i el seu cabell multicolor

El pirata de les estrelles. Albert D. Arrayás. Babulinka Books

Aquesta és l’aventura del pirata Ulisses el Barba-Roig. Un pirata que tenia tanta gana que un dia va decidir menjar-se totes les estrelles. Però com s’ho farà per arribar al cel? I què en dirà la lluna de quedar-se tota sola? Una divertida i delicada història amb sirenes, remolins de vent, balenes gegants, cofres amb tresors i moltes estrelles.

El llibre ve acompanyat d’exercicis d’educació emocional per aprofundir al màxim en l’objectiu del llibre.

el pirata de les estrelles

El gran llibre de les emocions. Esteve Pujol i Pons, Carles Arbat, Rafael Bisquerra Alzina. Editorial Parramón.

Segur que vols trobar-te de gust entre els companys; que t’acceptin i que vulguin estar amb tu. Saps que tot això no sempre és fàcil. En cada un dels 20 contes, hi descobriràs algun petit secret que t’ajudarà a conviure millor amb els qui t’envolten.

el gran llibre de les emocions

Les emocions d’en Pol. Liesbet Slegers. Editorial Baula.

Sovint les emocions en els infants són un fenomen força estrany de comprendre per a sí mateixos. Els nens, al igual que els adults, també estan tristos, tenen por, estan enfadats, i necessiten sempre algú que els consoli, ja que en un infant li és molt complicat entendre i controlar les seves pròpies emocions. Un llibre sobre les emocions, amb rimes, solapes i jocs de descoberta.

Les emocions d'en Pol

Tu sí que m’estimes, Berta! Júlia Prunés Massaguer. Col·lecció educació emocional Verkami.

Els seus amics Piula, Quisso, Mixa i Tip viuen un conflicte que no saben resoldre, ella s’ofereix com a mediadora i, gràcies al procés, descobreixen que hi ha diferents formes per expressar afecte i estimació…
És un conte que ens parla de la mediació, dels conflictes, de comunicació i d’afecte.

tu si que m'estimes berta

Tots sou els meus preferits. McBratney (autor), Anita Jeram (il·lustració). Editorial Kokinos.

En aquesta faula d’amor i llaços familiars, els autors, ens ajuden de nou a parlar de sentiments amb els nens , a expressar-los, a alliberar les seves pors secretes responent a les seves preguntes i inquietuds. Així els ajudem a estimar-se i acceptar-se tal com són.

tots sou els meus preferits

Una mica de mal humor. Isabelle Carrier.

Quan en Pit i en Pat es coneixen, de seguida es fan inseparables. Riuen, juguen… s’entenen molt bé i creuen que si estan junts sempre seran feliços. Però, amb el temps, comencen a no estar d’acord, a donar la culpa l’un a l’altre, i sovint s’enfaden. A poc a poc, s’instal·la el mal humor, que creix, creix… i de sobte, els separa. En aquest delicat àlbum sobre la diferència, Isabelle Carrier continua la seva exploració dels sentiments, de les relacions, plena d’humor. Els dibuixos i la simplicitat del text són tot un encert i en Pit i en Pat sabran trobar una solució amb molta saviesa.

una mica de mal humor

Exploradors Emocionals. Maria Mercè Conangle, Jaume Soler. Editorial Parramón.

Aquesta col·lecció ofereix un enfocament nou, creatiu i revolucionari dins de l’educació emocional. Ecologia emocional és l’art de gestionar de manera sostenible, el nostre món emocional, de tal manera que la nostra energia emocional ens ajudi a ser millors persones, per millorar la qualitat de les nostres relacions personals i el món en què vivim.La vida és un apassionant viatge ple de territoris molt diferents. Per embarcar-nos en ell haurem de comptar amb l’”equipatge” més apropiat i tenir molts desitjosos de trobar i descobrir tresors. ¿Voleu formar part d’aquesta aventura i convertir-vos en veritables exploradors emocionals?

exploradors emocionals

El secret d’estimar. Sarah E.Burg, Editorial Robin Book.

Un conte per treballar l’amor. Es tracta d’un conte sense paraules, i és que de fet, no li calen. És a través de les seves il·lustracions que descobrim una fantàstica història d’amor, els protagonistes aprenen a compartir, respectar i sobretot, estimar. Unes imatges molt cuidades, amb un fil argumental preciós.

el secret d'estimar

Creixo feliç. Les emocions d’en Max! Editorial Simunmas.

En Max és un eriçó molt simpàtic que sempre es ficava en embolics. Estava molt trist perquè no podia controlar les seves emocions, cada dia s’enfadava, se sentia frustrat i de seguida es barallava amb tothom. Fins que un dia, la seva mestra el va ajudar i li va ensenyar a solucionar els problemes. En Max va aprendre 4 passos per conèixer les seves emocions i controlar les que no el feien sentir bé.

creizxo feliz. les emocions del Max

Les emocions. Susanna Arànega, Joan Portell, Anna Nolla. Editorial la Galera.

Recull de contes per treballar les emocions i els sentiments. Aquest conte forma part de la col·lecció “Aprenem”. Amb lletres majúscules i frases curtes, ajudaran els nens i les nenes a treballar les emocions.

les emocions

Por a la foscor

Com hem d’actuar davant la por a la foscor?

Quines rutines són aconsellables seguir a l’hora d’anar a dormir?

Quins jocs poden ajudar a superar la por?

por a la foscor

                                                  foto extreta de psicoeducacio.blogspot.com

L’hora d’anar a dormir

Dormir implica passar de l’estat de vigília o alerta al de repòs. Per disminuir el grau d’activació traiem estímuls com la llum. Davant la por a la foscor que manifesten molts nens, podem reduir progressivament la intensitat lumínica a través dels coneguts llums pilot o a través del grau d’obertura de la porta. Aquestes ajudes convé retirar-les sense pressa però sense pausa.

És important acostumar al nen a seguir la mateixa pauta abans d’anar a dormir. Els rituals proporcionen un hàbit de son saludable i li donaran seguretat.

Es pot fer companyia a l’habitació durant uns 5 minuts però intentant que no es vagi allargant més per cedir a les demandes del nen. També s’ha de procurar no estimular-lo; si s’explica un conte, no fer-ho d’una manera molt expressiva o teatralitzada. Es tracta més aviat de parlar amb tons monòtons perquè s’avorreixi.

En el moment de la separació mantenir una actitud ferma. Per exemple, si plora, se l’acaricia però no se l’agafa a coll. Una bona alternativa és fer la transició de manera gradual començant pel cap de setmana que hi ha més temps i paciència. Per exemple:

Dissabte: asseure’s al costat del llit i acariciar-lo.

Diumenge: asseure’s al costat del llit sense acariciar-lo.

Dilluns: asseure’s a un metre del llit tranquil·litzant-lo molt fluixet.

Dimarts: asseure’s al costat de la porta.

Dimecres: asseure’s al passadís.

Jocs per anar superant la por

Una tècnica per superar la por a la foscor és practicar diàriament durant mitja hora, jocs en la foscor de dificultat creixent reforçant i premiant el nen per l’esforç i superació.

A continuació exposem un seguit de jocs a practicar i el procediment per posar-los a la pràctica.

  1. La gallina cega: amb la llum encesa, un dels pares es tapa els ulls i busca el nen fins que el troba. Després s’intercanvien els papers. La primera vegada la mare o pare es deixen agafar de seguida. Després s’augmenta progressivament el temps que triga el nen en capturar-lo. Se’l felicita cada vegada que ho aconsegueix.
  2. Ombres xineses: sobre la paret del dormitori es projecten siluetes d’animals fent servir una llanterna o llum. S’ensenya al nen a reproduir les ombres i se’l felicita quan ho fa bé. Se li proposa també que assagi les seves pròpies ombres.
  3. La bella dorment: el nen sol a l’habitació amb el llum encès. Un dels pares avisa des de fora dient “ja vinc”. Llavors el nen simula el procés d’anar a dormir; apaga el llum i s’estira sobre el llit. L’adult entra a les fosques i li fa un petó. El nen fa veure que es desperta i obre el llum. Es pot anar allargant el període d’estar a les fosques a l’habitació.
  4. Sorpreses a la foscor: els pares posen un petit regalet dins l’habitació i li diuen on és; per exemple que és a sobre el llit. Ell ha d’entrar sense encendre el llum,  agafar-lo i obrir-lo fora de l’habitació. Es fa vàries vegades i indica sempre on està col·locat, posant-lo cada vegada en un lloc menys accessible.
  5. L’amagada: un dels pares s’amaga al dormitori del fill amb llum apagada. El nen entra i el busca en la foscor. A continuació s’inverteixen els rols. Al principi es deixa atrapar de seguida, inclús se l’ajuda facilitant pistes vocals (“estic aquí…”). De la mateixa manera, troba immediatament el nen en les primeres ocasions i posteriorment triga més en trobar-lo.

Bibliografia: Francisco Xavier Méndez. Miedos y temores en la infància. Ayudar a los ninos a superarlos. Editorial Pirámide.

Nit Blava: I concert solidari

Amb motiu del Dia Mundial per a la Conscienciació sobre l’Autisme (2 d’Abril), l’Associació Aprenem Maresme celebrarà un concert solidari per ajudar a la difusió i coneixement d’aquest trastorn. Dalt l’escenari del Teatre Principal d’Arenys de Mar, gaudirem de Blaumut, Nyandú, The Crab Apples, Ayora, Fèlix Cuc i Bikimel, que col·laboren i es sumen a la iniciativa a través de la seva música.
Tots els diners recaptats aniran destinats al Programa de Suport i Orientació a les Famílies per aquest any 2016.

Signes per reconèixer la dislèxia segons l’edat

La dislexia es una dificultad de aprendizaje de tipo específico y causas neurológicas que se manifiesta con una dificultad, retraso o complicación en el aprendizaje de la lectura y la escritura, y que también puede afectar a otros procesos de aprendizaje, como la concentración, expresión y memoria. La dislexia es una dificultad de aprendizaje, pero no una incapacidad para el mismo, por lo tanto es fundamental reconocer y tratar la dislexia desde un primer momento.

Reconocer la dislexia

Reconocer la dislexia desde un primer momento es fundamental para evitar las dificultades asociadas y lograr impulsar el aprendizaje. Sin embargo, no siempre es fácil reconocer la dislexia, a menudo se confunde con las dificultades habituales en la adquisición de la lectura y la escritura, con una falta de interés, desmotivación, falta de hábito de estudio, etc.

Cuando pasa desapercibida la dificultad de aprendizaje, cuando no es reconocida, los niños y niñas que padecen esta dificultad pasan sus años escolares sin entender muy bien lo que sucede. Ellos y ellas no son conscientes de que tienen una manera diferente de aprender, pero sí de que haciendo muchos esfuerzos no consiguen lo que los demás parecen lograr fácilmente. Así su autoconcepto y su autoestima se dañan, y los resultados académicos suelen ser malos.

dislexia

Signos para reconocer la dislexia según la edad

La dislexia no siempre es fácil de reconocer, dado que sus manifestaciones pueden ser muy variadas dependiendo de cada persona y de la etapa de desarrollo en la que nos encontremos. Conocer los signos que nos pueden alertar de la dislexia en las diferentes etapas del desarrollo, nos servirá de gran ayuda para reconocerla y actuar frente a las dificultades de aprendizaje que implica.

  • Signos para detectar la dislexia en niños y niñas de 3 a 5 años

    • En cuanto a su lenguaje oral podemos señalar una adquisición tardía del lenguaje (aprenden a hablar tarde), un nivel de comprensión del lenguaje inferior a otros niños y niñas de su edad, poco vocabulario y dificultades para expresarse oralmente, confusión entre palabras que suenan parecido, así como sílabas o letras de sonido similar, inversiones de fonemas (cambia el sonido de letras en la palabra), dificultades para pronunciar determinadas letras.
    • En cuanto a la lectura y la escritura, el lenguaje escrito podemos observar las siguientes características: dificultades para aprender a escribir su nombre y reconocerlo, dificultades para asociar el sonido con la letra correspondiente, también para aprender secuencias (abecedario, días de la semana, etc), etc.
    • Además podemos observar otras características como problemas de lateralidad (dificultades para distinguir entre la izquierda y la derecha), falta de concentración, gran variabilidad (días en los que las tareas salen a la perfección y días en los que es imposible hacer nada).

  • Signos para detectar la dislexia en niños y niñas de 6 a 9 años.

    • En cuanto al lenguaje oral, siguen teniendo dificultades para la comprensión y la expresión en relación con otros niños y niñas de su misma edad. Además su vocabulario es pobre.
    • En cuanto a la lectura y la escritura presentan un mayor nivel en compresión y expresión verbal que leída o escrita, cambian el orden de las sílabas al escribir y al leer, escritura en espejo, a menudo mezclan mayúsculas y minúsculas, su velocidad lectora es lenta en comparación con otros de su edad, cometen muchas faltas de ortografía y tienen grandes dificultades con los acentos, lectura mecánica y monótona, suelen confundir palabras cuando leen, son muy lentos cuando escriben o leen.
    • Además podemos observar otras características como: dificultades en la orientación espacial y la lateralidad, parecen despistados y a menudo presentan falta de atención y concentración, su rendimiento en asignaturas y tareas lingüísticas es significativamente inferior al de otras asignaturas o tareas, les cuesta aprender otras lenguas

  • Signos para detectar la dislexia en niños y niñas de 9 a 12 años.

    • En cuanto a su lenguaje oral siguen teniendo dificultades, sobre todo para expresarse con precisión, suelen confundir tiempos verbales, y no disponen de suficiente vocabulario.
    • En cuanto a la lectura y la escritura, siguen siendo lentas y mecánicas, con grandes dificultades para comprender los textos escritos y para expresarse de manera adecuada, alteran o cambian el orden de las letras, tienen dificultades con las faltas de ortografía y los acentos, etc.
    • Además muestran otras dificultades para aprender lenguas extranjeras y para aprender mediante textos escritos. Suelen ser desorganizados, les cuesta seguir instrucciones y su capacidad de concentración es escasa, muestran desmotivación hacía las tareas escolares, con frecuencia tienen baja autoestima, dedican mucho tiempo a sus tareas y pueden llegar a tener estrés, frustración, etc.

  • Signos para detectar la dislexia a partir de los 12 años.

    • A partir de los 12 años podemos observar características similares a la etapa anterior, destacando su escritura desorganizada, elevadas faltas de ortografía, lectura mecánica y sin comprensión del mensaje, apatía hacia sus estudios, etc.

Celia Rodríguez Ruiz

Psicóloga y Pedagoga

 

Els jocs dels infants. Recursos i eines

Famílies, us deixem l’enllaç de la guia de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC), on ens parla de la importància del joc en els infants, les seves funcions, el joc simbòlic, i també com han de ser les joguines i com triar-les.

En les èpoques que s’acosten, segur que és un enllaç ben interessant per fer-li un cop d’ull… (cliqueu a la imatge per entrar-hi).

Como-hacer-zancos-con-latas-cab